Lucia Bergamaschi

Lucia Bergamaschi pracuje převážně s médii videa a fotografie. Ve své tvorbě a její prezentaci obvykle vykračuje z prostor ateliéru či galerie do exteriérů. V nich se věnuje místně specifickým tématům, skrze která navazuje s prostředím i jeho obyvatelstvem až osobní vztahy. Kontaktní přístup lze pozorovat i v její spolupráci s technologiemi, ať už umělou inteligencí, mobilními aplikacemi nebo endoskopickou kamerou.

Tento postoj je znatelný také v její absolventské práci Zahradni mě něžně (2024). V projektu se věnuje místu za svým domem, jež je označováno mnoha názvy, což samo o sobě jen umocňuje jeho neuchopitelnost, mnohoznačnost a jistou výjimečnost. Brownfield, vágní terén, ne-místo, vnitřní periferie, městská divočina, či v justičním slovníku ostatní plocha, konkrétním jménem pak parcela č. 981 města Brna. Autorka ve svém uměleckém výzkumu nejen studovala a pěstovala jedinečnou flóru místa, ale následně své zkoumání aplikovala i na širší problematiku uznání přírody jako právního subjektu.

Kromě autorčiny inklinace k zahradničení je z práce patrné i její předchozí právnické vzdělání. Teoretická část jednak představuje mnohé zahraniční umělecké projekty věnující se zahradám, ale zejména analyzuje přístupy současného práva k legislativní subjektivitě více-než-lidských entit. Skrze tuto perspektivu pak Lucia uvažuje i o parcele č. 981 a ptá se, jaké jsou její možné (budoucí) vazby a hodnoty.

V praktické části pak autorka pěstuje zahradnické intervence ve veřejném prostoru, jež se nechávají inspirovat spontánní flórou parcely, kterou pečlivě a dlouhodobě mapovala. Skrze senzory měřící hodnoty vlhkosti, teploty a světla a další technologické zpracování vytváří „nové verze rostlin“, které obyvatelstvo vágního terénu přenášejí do dalšího statusu, místa i významu.

Autor*ka: Sára Märc